Sunday, May 3, 2009

Penyewaku Berpindah?

Salam kengkawan semua, yang aku kenal atau pun tidak..aku anggap sebagai kawan aku bila korang dah melawat blog aku ini (ayat le tu..Piirah!) Heheh.. Sekadar untuk ku berkongsi pengalaman mentah aku sebagai budak baru dalam bidang hartanah ini...

Dulu semalam, penyewa rumah Sri Ixora, Shah Alam selesai sudah menyempurnakan perkara yang sepatutnya dilakukan oleh penyewa yang nak berpindah (bagi kunci, dan aku melawat rumah tersebut...) memuaskan keadaannya. Diaorang ni sewa tak lama, lebih kurang 5 bulan je (dalam agreement, sekurang2nya 1 tahun. Habis hangus deposit 2 bulan diaorang kat aku) Sememangnya perkara yang agak membimbangkan kepada semua Landlord (nak kena carik penyewa baru lagi beb! bukan senang) Alasan yang dikemukakan mereka...tak mampu sebab ekonomi tak stabil, production kat tempat keje dah slow (alasan klasik yang aku kena terima) Daripada kita simpan tenant yang bermasaalah, adalah lebih baik aku 'merelakan' mereka pergi..heheh

Dan dalam sehari aku bersedih (ngade-ngade je tu) dapat juga aku penyewa baru :-) (kan aku dah cakap sebelum ni, 'Patah Tumbuh Hilang Berganti') Alhamdulillah.. Tapi untuk penyewa baru ni, Agen yang dilantik yang carikan (tak larat aku beb nak merayap tampal iklan cari penyewa) heheh..dapat deposit 2 bulan. walaupun kira hangus sebulan untuk aku bayar kat agent tu. (kalo dapat penuh, 3 bulan beb!) Pasti ada Pro dan Contra nya...

Walaupun sewa untuk tenant baru ini lebih murah dari tenant sebelum ini, asalkan diaorang dapat 'bayarkan' installment bulanan aku kat bank pun dah mencukupi bagi aku. Tak lah tersesak income aku nanti kann...

Yang aku tunggu..penyewa parking kereta aku kat rumah tu. Yang tu dapat lah buat income tambahan (heheh..strategi-strategi..) Ada sesiapa yang duduk sana yang ada pakai 2 kereta? Meh cepat booking! RM70 sebulan!

Agent aku cakap.. ada jugak 2,3 orang yang dah tanya.. bagi aku, siapa cepat dia dapat!

No comments: