Friday, May 15, 2009

Buat Duit Dengan Rumah?


Macam pernah dengar je tajuk posting kali ni... (bagi peminat saudara Shamsuddin Abdul Kadir pasti dah boleh agak dah) Betul! Ia adalah tajuk buku dari antara penulis pengurusan kewangan yang aku minat.

Seperti biasa, setelah khatam aku membaca buku ini pasti aku akan membuat kesimpulan. Buku yang amat menarik kepada sesiapa yang ingin atau sudah menceburi bidang ini (macam aku kot heheh...) Tapi, aku lebih sarankan untuk anda membaca buku keluarannya sebelum ini.. "Kaya Dengan Rumah" untuk membuka minda kita dalam bidang ini. Seperti anda semua tahu, bidang Hartanah atau Rumah adalah satu bidang yang anda tak boleh buat main-main. Ianya bidang yang "berat". Bidang yang boleh aku katakan, suatu bidang jangka masa panjang. Namun, bak kata penulis- bidang Pelaburan Kelas Pertama...

Termenung aku sebentar memikirkan katanya.. Suka aku membuat analisa diri aku dengan rakan-rakan sebaya:-
1. mereka ada kereta besar, aku..kereta 'Kelisa' 2. mereka ada yang kahwin awal, aku baru nak kahwin (jangan marah yea cik adik)... 3. Ada yang bikin kereta kasi 'sports', 'Kelisa' aku takde rupa kereta orang muda (siap ada kotak atas kereta untuk angkat barang).. 4. Mereka ada duit cash simpanan banyakkk, Aku.. Simpanan ku agak terhad (tu pun prepare untuk kahwin dengan pilihan hati :-) )

Namun, itu yang aku harus (jadi wajib kot) terima sebagai pengorbanan untuk aku berkecimpung dalam bidang 'Pasif Income' atau Pelaburan Kelas Pertama ini.. memang member aku seakan 'cukup', 'mewah' dan 'bergaya' dalam kewangan mereka tapi aku rasa lebih bersyukur jika asset aku dibandingkan dengan mereka :-) 1. kereta, pasti setiap tahun susut nilai yang teruk.. 2. Kahwin..bagus ni. Sebagai pembuka pintu rezeki tau.. 3. Bikin kereta jadi rupa 'sports', pasti memakan belanja beribu-ribu.. baik pakai duit tu untuk buat downpayment rumah.. 4. Asset rumah semakin hari semakin naik..naik...naik.. dan naik... :-)

No comments: