Friday, January 28, 2011

Rugi Beli Rumah Untuk Tinggal Sendiri! Macam Mana Nak Untung?


"Beli rumah untuk tinggal sendiri/keluarga rugi?? Kalau macam tu, sampai bila pun aku tak merasa tinggal kat rumah sendiri!" pekik kata hati aku kepada hati aku kembali (hehehe..macam drama dalam novel je! Berputar ayat!)

Sekadar untuk aku kongsikan antara azam aku tahun ini adalah; untuk tinggal di rumah sendiri bersama isteri dan anak aku pada tahun 2012. Dengan syarat utama, tanpa keluarkan sesen pun bayaran bulanan hutang rumah tersebut pada bank yang memberi pinjaman. (untung apa.. ibarat duduk kat rumah free! sape tak nak!)

Hampir semua orang tahu, rumah yang kita tinggal sendiri antara liabiliti (tanggungan) yang tahap tertinggi dalam kehidupan (selagi kita yang mengeluarkan duit gaji/poket untuk membayar pinjaman). Kenapa tidak kita gunakan 'duit orang lain' untuk membayarnya?

Cerita aku:

Selama ini selepas berkahwin, aku bersilih ganti bermalam di rumah pusaka keluarga dan rumah ibu bapa mertua di Puchong dan Sijangkang. Setelah mengambil kira kos petrol, masa dan lokasi, perancangannya, aku salah satu rumah sewa yang aku ada, akan aku korbankan untuk tinggal pada tahun 2012 (antara mesin buat duit yang berjaya..huhuhu..) apartment medium kos, Sri Ixora, Sek. 27, Shah Alam. Installment bulanan aku pada bank adalah RM599 + maintainance dan kos2 lain yang berkaitan RM150 = RM749. (masa aku beli dulu RM126k. Sekarang Market Value dah cecah RM155k!)

Keuntungan bulanan 'pasif income' dari apartment ini pada aku:
*Sewa apartment RM850 (pada student nursing SJMC)
*Sewa parking lot RM55 (pada jiran) - for info, 1 unit hanya mempunyai 1 lot parking

Camne nak 'cover' installment pada bank? dah lah income pun bakal berkurang?

Reverse balik..... setelah aku membeli apartment ni pada 4 tahun lepas, aku terus mencari untuk memiliki hartanah sekitar sini lagi. Alhamdulillah, Allah permudahkan (petua untuk Allah permudahkan, rajin2 buat solat Dhuha dan berdoa..) memiliki lagi dan lagi.. dan jumlah terkumpul untung sewa telah melebihi line 'break even' untuk membayar installment apartment yang bakal aku tinggal ini nanti.

Tinggal free kan? Penyewa rumah aku yang lain yang 'bayar'kan.

3 tahun akan datang...

Sambil aku menikmati kopi panas di petang Sabtu bersama isteri tercinta dan anak-anak, teringat aku pada apartment ini yang aku tinggal sekarang, sepantas aku mencapai telefon bimbit di atas meja dan menghubungi seseorang..

"Bro, brape ek Market Value rumah aku skang ni?"
"Rumah lu yang mana satu bro?" balasnya.
"Ala.. rumah yang aku tinggal skarang ni" balasku kembali.
"Sri Ixora ke? Gila babun naik bro bila stesyen LRT dah mula pasang 'piling'! RM250k!"

Terbeliak biji mata ku seketika kemudian tersenyum berfikir.. "Masa untuk berpindah rumah baru!"

"Bro! Jawab bro! Lu ok ke?" Suara di talian menyedarkan aku kembali di dunia nyata...

Syahman: Tak mustahilkan bro...

2 comments:

www.tuanbri.com said...

fuuiisshh..massyyhuukkk..

Jangan jual Bro...

ada cara lain lagi..

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

betul2! pelbagai caara tu bro.. :-)