Saturday, April 23, 2011

Jom Kita Jana Dari Pelbagai Sumber Pendapatan!




"Aku teruja, 'kaget' dan rasa tercabar!" Pernah ke terdetik hati korang bila mendengar seorang yang pangkatnya yang tinggi dalam sesuatu syarikat (incomenya berpuluh ribu) dan dah berada di 'zon yang amat selesa' tetapi masih lagi mempunyai pendapatan sampingan diluar dari syarikat terbabit?


Itula yang aku rasa apabila aku cuba 'korek & umpil' si yang berpangkat 'Manager' di sesebuah kilang. Bukan sorang beb yang aku korek, ramaaaii! Aku gembira sangat sebab 'mereka' ini yang membuka 'pandangan mata kehidupan' aku.. tapi yang aku cukup sedih.. mereka ini bukan dari bangsa aku...(bangsa mana? korang pun tau..) bukan aku nak membanggakan dan puji menggunung bangsa mereka ni, tapi bak kata orang 'yang baik kita ambil, yang buruk kita tingggal dan pedulikan!'.


Kekadang aku rasa amat bersyukur sebab hidup dengan suasana macam ni. Sekurang-kurangnya aku dapat memberi 'pesanan' pada mereka yang berada di zon yang selesa (sendiri yang anggap selesa, bila kena buang keje, terkesima!)... Jom bangsaku! Bangkit! Biar kita 'berdiri sama tinggi, duduk sama rendah' dengan 'mereka'!


Aku pernah lalui detik ketika satu-persatu bangsaku 'dibuang' kerja ketika ekonomi gawat 2008..


"Ko jangan risaulah Man, aku dah lalui zaman gawat 1998 dulu. Kompeni kita 'strong'." kata senior kat tempat kerja aku yang berpangkat manager sebelum dipanggil seorang demi seorang di bilik mesyuarat.


Ketika keluar dari bilik mesyuarat tersebut di tingkat 2.... "Aku kena cari kotak Man, kena kemas barang!" Pergh! tersirap aku!


Mungkin 'turn' aku pulak 10 tahun selepas 2008 (putaran kegawatan ekonomi)? Jadi, jom bersiap sedialah Syahman! Air tak selamanya tenang!




2 comments:

Matjoe said...

cer cerita apa pasif/side income manager yg dah gaji besar tu

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

Manager tu? Sorang dah buka kilang sendiri, sorang lg pulak masih keje lagi. tapi untuk buat pendapatan utk pencen katanya...