Thursday, December 9, 2010

Hartanah Sesuatu Pelaburan Amat Menguntungkan Dari Yang Lain?

Semalam aku gi 'refresh' balik ilmu disamping 'belajar' dengan sifoo/otai iaitu TuanBri -Seminar Hartawan Hartanah Langkah 1 (murah je beb! RM10 je!) dengan adik bongsu aku, Hafiz. Best jugak dapat berkongsi ilmu ni (rasa macam diri aku ni 'kecik' je. Ilmu Allah ni amat luas sebenarnya). InsyaAllah, aku bakal joint untuk Langkah 2 pula pada 24-26 Disember nanti :-)

Bila aku gi seminar tu, aku teringat kembali buku yang pernah aku baca (di atas) - 'Buat Duit Dengan Rumah' penulisan dari saudara Shamsudin Abdul Kadir, bagaimana yang dikatakan Hartanah Sesuatu Pelaburan Amat Menguntungkan?

Sebagai contoh:

*Mempunyai aset (mesin buat duit) yang bernilai RM100k dengan hanya bermodalkan RM10k! (secara kasar untuk memudahkan pemahaman). Menarik bukan? Bermakna hanya 10% dari nilai aset tersebut yang perlu kita modalkan (sampai ada yang 0% modal!) - Itu lah yang dinamakan PELABURAN HARTANAH!

*Katakanlah kenaikan nilai aset hartanah itu tadi sebanyak 3% setahun (banyak yang dah jauh lebih tinggi dari ini) bukan dari modal kita yang 10% itu tadi, tapi dari nilai RM100k nilai hartanah itu tadi! RM100k x 3% = RM103000! Pergh! Kecur air liur aku beb! kalo 2 tahun, 3 tahun, 5 tahun, 10 tahun dan seterusnya... (bersara dgn aman, Aminnn :-)

*Income bulanan dari sewa rumah lagi. Untung bersih RM50 pun ok apa! (sebenar2 bersih - lepas tolak maintainance, cukai pintu, Indah Water, Petrol untuk kutip sewa dll.)

Sebab itu aku masih mengekalkan momentum aku dalam bidang hartanah hingga ke hari ini. Di samping berkongsi pengalaman dengan otai2 hartanah macam seminar yang baru aku layan pada Maal Hijrah hari tu... Best Beb! Tahniah pada Bro TuanBri! (betul ke ayat aku ni? hehehe!)

2 comments:

www.tuanbri.com said...

bukan sifu beb,

aku just share apa yng aku tahu je..

ilmu ni luas, aku cuma tau setitis sahaja...

btw, jumpa nanti!

Tuanbri-Perunding Hartanah

Blogger Addict said...

perkongsian yg cukup menarik....Hartanah merupakan satu pelaburan jangka pnjg dan bijak..