Wednesday, December 15, 2010

Peralihan 'Kuasa'?

Apa tajuk ni? Peralihan 'Kuasa'? Semalam adalah antara hari gembira peribadi yang aku nak kongsi pada pembaca. Kenapa? Malam semalam aku diperkenalkan oleh 'bekas tuan rumah' kepada 'tuan rumah baru'. Tuan Rumah Baru? Aku lah tu.. :-) Alhamdulillah..

Unit itu adalah unit apartment di Sri Bayu Apartment, Klang. Lokasi yang agak sibuk dan berhampiran dengan Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Giant dan Tesco Klang. Tapi yang problemnya, sewa sebelum ini yang agak rendah dari tuan rumah lama (katanya, 8 tahun dulu sampai sekarang tak pernah naikkan!) iaitu RM350/bln! Sewa pasaran kat situ dalam lingkungan RM450 ke RM500/bln. Emm... nak naikkan, tapi bila aku gi sana semalam, rasa kesian pulak..

Walau apa pun, aku mesti naikkan dalam masa terdekat. Cuma aku nak bagi masa sikit. Mungkin aku akan bincangkan dgn penyewa yang aku akan naikkan untuk 2 bulan akan datang ke.. (bagi tempoh sikit, tak terkejut kot nnti).

Apa yang menariknya, aku beli apartment ni dengan harga yang lebih rendah dari harga pasaran (semestinya pilihan aku :-)) aku beli dengan harga RM44K dan harga pasaran RM56K . Apa yang aku nak kongsikan, dalam dunia hartanah, transaksi seperti ini memang berada dalam pasaran. Cuma, kita sendiri yang perlu mencarinya. Seperti emas yang asalnya berada di perut bumi. Rakan2, networking dan sewaktu dengannya memainkan peranan yang amat penting (mana ada orang nak jual murah senang2 je kan..)

2 comments:

abang ensem said...

Caya la bro

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

Terima kasih abgensem. dlm proses pembelajaran lagi :-)