Tuesday, June 15, 2010

Jun 2010! Setengah Tahun 2010 Telah Berlalu..

JUNE 2010!! Semakin bergerak cepat masa berlalu aku rasakan. Masih aku teringat waktu 1 Jan 2010 waktu aku gembira syok dapat cuti awal tahun.. umur makin meningkat naik (heheh..makin tua lah ye) dan teringat dgn misi azam tahun yang berkobar2. Nak 'maintain' berkobar2 tu yg agak payah.. Jom kita check balik. buka buku lembaran awal tahun dulu (dgn harapan tak 'hangat2 najis ayam' je.)

Dapat aku rasakan perubahan hidup yg amat ketara selepas bergelar suami orang ni. dugaan kini lebih kuat. pengurusan kewangan harus/wajib lebih teratur dan sistematik. Petang tadi aku berborak dgn member aku yang dah mempunyai 2 orang anak..katanya, 'Kau nanti dah ada anak nanti taulah macam mana...' diam aku seketika. Dalam maksud tu sambil mata aku tetap memandang jalan raya, fokus dalam pemanduan. Aku suka belajar dari pengalaman orang yang lebih dulu 'makan garam' dari aku macam member aku tadi tu. Sekurang2nya aku tak leka dan 'lena'...

Planning keje full time dan part time kini aku akan susunkan kembali. Aku kena kembali cergas!! Pendapatan side income dan pasif income selain pendapatan tetap yg aku perolehi kini akan aku selidik sebelum sampai ke 3/4 untuk tahun 2010 ini...

Jom kita sama2 cergass kembali!!

2 comments:

jiwa2roda said...

Bila da hidup berkeluarga ni,perbelanjaan turut meningkat secara tidak langsung.Kenalah sentiasa muhasabah semula kewangan kita supaya bajet tidak lari dari apa yang kita rancangkan =)

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

Betul tu Hafiz. Budget memang senang sangat 'ter'lari. Waktu mcm ni baru kita akan rasa dan tahu 'pertahanan' kewangan kita.. (heheh, tengah mood piala dumia ni!)