Tuesday, June 22, 2010

Mulakan sekurang-kurangnya 1 pendapatan sampingan!





Stress di tempat kerja?



Mahu atau tidak, kita terpaksa kerja bila memikirkan hutang piutang yang tak mungkin selesai dalam masa yang terdekat (mungkin 5, 10 atau seumur hidup! Seumur hidup dengan stresss!) Itulah yang hakikat sebenarnya dunia maju kini. Nak beli kereta- ambil pinjaman sampai 9 tahun, nak beli rumah- ambil pinjaman sampai 30 tahun, tu tak kira lagi kalo beli tv atau perabot rumah secara ansuran (sebab itu lah kita tengok semakin lama, semakin besar bangunan bank).


Kenapa kita tidak bermula lakukan sesuatu untuk berubah? Lakukan sesuatu untuk menambahkan pendapatan! Takut gagal? Takde masa? Dah cuba tapi gagal juga? Bak kata orang tua2:


'Hendak Seribu Daya, Tak Hendak Seribu Dalih!'


Tak perlu nak dapatkan keuntungan besar dari permulaan perniagaan. Dapat untung bersih RM10/sebulan pun sudah cukup. Bulan depan kita pastikan ianya meningkat.. Bulan kemudian meningkat lagi..dan lagi..



3 comments:

abang ensem said...

sikit-sikit lama-lama jadi bukit..

jiwa2roda said...

Hutang kereta dan rumah memerlukan kotmitmen pembayaran yang tinggi.Usahakan daripada HERO kepada ZERO untuk menimbus lubang-lubang sedia ada.Disaaat itulah,anda akan dapat merasakan betapa bebasnya anda bak bebasnya burung keluar dari sangkar berterbangan ke udara.Pendapatan tambahan amat perlu jika berlaku segala kemungkinan =)

roha said...

Kena displin btul2 nak hapuskan hutang ni. Dulu masa dpt sttlekan hutang kad kredit yang bertimbun tu rasa lega sangat. Perasaan yang sukar digambarkan. Syukur kpada Allah. Pelbagaikan sumber pendapatan tu amat penting sebagai back up kita.