Sunday, November 7, 2010

Strategi Untuk Menghadapi Pinjaman Loan 70% Hartanah!




JOM TUKAR STRATEGI! Berita tentang pinjaman rumah untuk rumah ke-3 dan seterusnya dari 90% ke 70% semestinya menggugat pelabur hartanah di luar sana (termasuklah aku!). Sebelum ini aku pernah menghadapi rintangan untuk memperolehi dan mendapatkan modal untuk memperolehi 10% untuk deposit membeli rumah ketika selepas aku membeli rumah pertama... dan pusing punya pusing... akhirnya aku berjaya memperolehi dan kini aku telah memiliki 4 unit dibawah nama sendiri dan semestinya aku berjaya 'meloloskan' diri dari 'cengkaman' deposit 10% tersebut! (yang aku paling suka, setiap rumah yg ke-2 dan seterusnya, boleh aku katakan tanpa modal 10% tu tadi!)

Tu pengalaman manis aku sebelum ini (NOKTAH! cukup jgn leka lagi). Kini aku berkira2 untuk merancang strategi baru untuk menghadapi dugaan baru ini. Aku percaya dgn SETIAP MASAALAH PASTI ADA PELUANG! Antara stategi baru aku tegah pikir2kan ialah:-

*menggunakan nama bini untuk rumah seterusnya (tapi bini aku tak keje.hmmm...)

*memanjangkan tempoh pinjaman hartanah yang sedia ada (untuk meminimumkan pembayaran pinjaman bulanan ke bank. kiranya nak lebih dapat positif cash flow. cepat sikit kumpul untuk modal 30% tu)

*menaikkan sewa bulanan rumah yang sedia ada (ada yang dah dekat nak luput Tenancy Agreement, nak check balik)

*kumpul modal dan aku ingat nak tukarkan pada emas fizikal (selamatkan modal dari ditelan inflasi beb!). Basic selok belok bidang emas ni aku dah mula kaji sejak tahun lepas. Main pajak, beli, jual dan overlaps untuk memaksimakan keuntungan. Adik aku banyak membantu, Hafiz ni dah cebur dlm bidang emas dari tahun lepas lagi..Timbunan emasnya semakin banyak. Jeles aku heh!

*yang lain... tengah memikirkan lagi.... kot pembaca ada idea. Jom kongsi bersama!

7 comments:

APHZAN CRAFT STORE said...

sentiasa beli pada harga rendah dari harga pasaran dulu, kini dan selamanya..... :)

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

Betul2. tapi nak tgk dulu situasi hartanah utk 2, 3 bln lps ni. mungkin ada perubahan drastik...

kaoru said...

Salam, camna u meloloskan dr 10% deposit tu? share sikit.....

www.tuanbri.com said...

adik kau ada emas pun jeles..
abis tu kau ada rumah 4, dia tak jeles?

Spezzy Shah said...

Kalo rumah ada 4 dan emas setimbun... lagi la bertambah jeles...
http://kuasahartanah.blogspot.com/

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

For:-
kaoru: Satu aku beli dari develeper. 100% loan termasuk legal fee. satu lagi dari below market price. (main makup dari SNP lah)

TuanBri: hehehe..dia jeles gak. sesame main jeles menjeles!

Shahbudin: Betul2! aku stuju beb!

jiwa2roda said...

Tuan Bri : hehe..masing2 jeles menjeles...seronok bertukar pendapat dan ilmu dgn org lain.Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Shahbudin : Hehe..jeles untuk berjaya tak pe.Persaingan yg sihat..Apa2 pun,lebihkan kumpul aset dari liabiliti