Monday, October 18, 2010

5 Tahun Untuk Target Matang Pasif Income Hartanah!

Aku menetapkan umur aku mencapai 33 tahun untuk mematangkan jumlah 'pasif income' untuk melepasi garis gaji tetap aku kerja full time. Semakin hari semakin muak dan bosan. Tentu korang pernah melalui pengalaman seperti aku (nak keje tak bersemangat. Nak berhenti, tak tertanggung pulak hutang yang tengah ada ni..so, keje jelah tanpa rasa bahagia) pergh...perit beb! bila aku memikirkan nak buat sesuatu yang tak suka sampai pencen, cukup memeritkan!

Bila dalam keadaan macam ni, bertambah semagat lah aku untuk 'play hard' dalam bidang kegemaran hartanah aku ini. Secara jujurnya aku cakap, pasif income yang berkaitan aku dalam bidang hartanah ini mencapai lebih kurang RM1,000/sebulan (kalo aku berhenti atau kena 'buang' keje, perit jugak nak survive!). Buat masa ini, aku jadikan kerja full time aku ni sebagai 'batu loncatan' untuk aku mencapai 'bulan', tak dapat capai 'bulan', dapat pegang 'awan' pun ok apa (pergh.. ayat!)

Korang pernah cuba? Cubalah tetapkan matlamat dan tulis untuk setahun, 5 tahun dan 10 tahun akan datang dan hari2 tengok dan fikirkan macam mana nak dapat apa yang kita rancangkan tu dan yang paling penting...FOKUS dan jangan mudah tersimpang dari tujuan asal. Aku bagi contoh diri aku, bila aku dah tetapkan matlamat untuk maju dalam bidang hartanah, jgn mudah terpengaruh dgn bidang yang lain (sebab aku pun kekadang hanyut juga)...MLM ke, komoditi yang lain ke, saham ke, atau yang lain2 yang pernah kita ketahui boleh membuatkan orang kaya! Pegang satu dan dalami sebaiknya.. cari peluang memperolehi income dalam bidang yang sama tapi dari 'lorong' yang lain...

Bak kata Pengetua sekolah aku dulu:
'BUKAN SENANG NAK JADI SENANG DAN BUKAN SUSAH NAK JADI SUSAH!'

3 comments:

Farid Adam said...

kira banyak jugak tu...aku baru bape ratus je, hehe

kalau nak cepat naik, kita buat cara yang sama, tapi percepatkan proses tu...masukkan sekali teknik flipping...

pak wan said...

All da best.. Yg 1k tu termasuk income ASB ke?

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

For:
Farid Adam:
Alhamdulillah.. rezeki dari yang maha esa. Aku setuju dgn pendapat tu, kita terus dgn cara yang sama. teknik flipping pun memainkan peranan..

ojah:
akaun ASB aku dah lama tak update. dlm tu pun tak brape bnyk. Aku bernasib baik membeli di bawah harga pasaran. Menanti bnk disburst untuk memperolehi lebihan baki. Plan nak try satu lagi insyaAllah..