Sunday, September 12, 2010

Keuntungan Hartanah? Ikut Misi Dan Visi Anda!

Kebanyakan orang dan teman2 bertanya dgn aku tentang bagaimana untuk membina keuntungan dari bidang hartanah? Kena buat pinjaman sampai umur 70 tahun tu!! (soalan dari bakal rakan hartanah yg baru berumur 25 tahun! bagus2! muda2 dah celik dan memandang kesenangan untuk masa depan!) tak ke dah bertongkat kita masa tu? tah idup lagi ke tidak kite time tu... Tu tak kira lagi dgn masaalah yang bakal kita tempuhi dgn pelbagai 'pelakon' terbaik dari penyewa! (yg ni tuan rumah mesti dah cukup bersedia sebelum melangkah ke bidang ini).

Sebenarnya, pelbagai misi dan visi kita boleh rancangkan dari bidang hartanah ni. Antaranya ialah:-
  • Masa muda (selagi kita bekerja dgn private atau goverment sector), kita pulun sebanyak mungkin untuk memiliki hartanah di lokasi yang terbaik (tak kira lah beli dari hartanah lelong ke (rakan aku perunding hartanah lelong tuanbri.com/blog/ - promo blog bri nih hehehe.. kawan2..) atau dari subsale yang below dari harga market (yg ni kena usaha sikit nak cari, aku ada la unit Sri Angkasa kat sek 28 blh aku rekemenkan). katakanlah..bila umur kita dah mencecah 40 tahun dan jumlah hartanah kita mencecah 30 unit (tak mustahil sebab ramai dah memperolehi pun) dan semestinya kesemua nilai hartanah kita Market Value/MV ada yang mencecah double dari harga asal! Pergh!! jual 20 unit, dapat duit, settlekan utang untuk 10unit yg kita plan taknak jual (yg penting sewanya pasti sudah melambung naik!baki buat joli! kah kah kah!) buat apa yg patut lah beb. pergi haji ke, tolong orang susah ke, yuran pengajian anak ke.
  • Seperti yg kat atas tadi, cuma yg bezanya kita jual semua. dapat baki dari hutang bank cash RM 1 juta ke lebih ke..(tak mustahil ni) kita dah kira jadi jutawan. Duit tu dah boleh kita buat benda yang bermanafaat yg lain. - bila kita dah perolehi 1 juta pertama, tak susah untuk memperolehi juta yang seterusnya, lebih kurang lah ayat otai hartanah Azizi Ali -
  • Kita memang hanya nak positif cash flow dari keuntungan sewa rumah. Korang bayangkan, sewa hartanah peninggalan arwah mak dan abah aku di Pantai Permai Apartment, KL kini mencecah sehingga RM740 sebulan! yang dulu mula2 disewakan hanya RM400 sebulan sahaja! dan kini hartanah tersebut telah langsai hutangnya dibayar oleh MRTA (terima kasih tak terhingga untuk arwah mak dan abah yg telah bersemadi di SANA. Moga rohnya dicucuri rahmat.Aminn..). Cuba kita bayangkan kalo kita ada 30 unit? satu unit untung bersih sehingga RM200 ke RM300 sebulan? (kira sendirilah..) Nak pencen umur 40 pun dah rilek beb! (biasanya sewa kita boleh naikkan setiap 2 tahun sekali - ikut sewa di pasaran terbabit)
Pada aku, semuanya terbaik. Ikut selera koranglah..(aku rasa banyak lagi misi dan visi yg tak terlarat aku nak taip. korang komenkan lah..) tapi 1 aku nak pesan.. tanamkan minat dlm bidang ni sebab pelbagai rintangan yang bakal kita harungi. kalo korang memang minat giler (mcm aku kot!) sanggup menghadapi pelbagai karenah penyewa, cat dan repair rumah sendiri, dan dll tanpa perlu menerima sebarang sen..

anda sanggup??...

No comments: