Tuesday, August 17, 2010

Beli Rumah Tanpa/Sedikit Modal? Siap Boleh Dapat Duit Lagi Dalam RM9K Ke RM25K!


Dalam post aku sebelum ini, aku ada ceritakan serba sedikit tentang unit yang bakal menjadi milik aku dalam masa terdekat iaitu Sri Angkasa Apartment di Seksyen 27, Shah Alam insyaAllah..

Apa yang menarik tentang unit ini ialah, ianya dijual di bawah harga pasaran (semestinya ianya menarik minat aku!) dan permintaan yang amat tinggi untuk sewaan...dan yang paling penting sekali.. jeng jeng jeng! Membolehkan kita memperolehi aliran positif dari belian unit ini! Atas sebab ini lah aku membelinya.. "Bagaimana tu wahai cikguku? Kongsikanlah pada kami" kedegaran sayup2 soalan tersebut di belakang kelas. "Ok, cikgu akan terangkan.."

Aku lebih fokuskan kepada sesiapa yang belum membeli rumah/hartanah lagi dan masih belum pernah mengeluarkan duit dari akaun KWSP yang kedua (untuk memperolehi pendapatan maksimum!). Unit Sri Angkasa mempunyai 2 jenis unit yang berbeza saiz keluasannya;

1. Unit pertama; lebih dari 900kaki persegi, 3 bilik dan 2 bilik air. Nilai pasaran RM140k ke RM145k.
2. Unit kedua; lebih dari 600kaki persegi, 2 bilik dan 1 bilik air. Nilai pasaran mencecah RM115k (pengalaman aku).

Kemudahan; depan sekolah, bersebelahan unit2 kedai dan KFC, pondok pengawal 24 jam, bus stand, kawasan kilang2 berhampiran, lokasi Giant Purta Height pun berhampiran (tapi naik kereta lah, jenuh jalan kaki) dll.

Yang menariknya, ada owner yang offer nak jual dengan harga RM120k ke RM126k (untuk unit pertama) dan RM92k dan ke atas (untuk unit kedua) - Semestinya bukan semua owner nak jual dengan harga ini! Kerana ia dari tuan rumah yang terdesak! Katakan anda membeli unit yang pertama, Harga tuan rumah jual RM120k dan nilaian dari Jurunilai RM145k. Pihak bank akan memberikan pinjaman 90% dari nilai Jurunilai tersebut iaitu RM130.5k Bermakna, anda mempunyai RM10.5k! (hasil tolak dari pinjaman bank dan tuan rumah jual). Anda juga mempunyai RM14.5k yang anda boleh keluarkan dari akaun2 KWSP anda! (jika duit anda cukup banyak itu. Jika lebih rendah, semuanya lah!) Secara kasarnya, anda bakal mempunyai duit sebanyak RM25k!! (Jumlah RM10.5k dan RM14.5k tadi). Berbaloikan?

Itu secara kasarnya.. kita belum tolak lagi dengan kos2 dari Jurunilai, peguam dll. Namun, seperti tajuk yang tertera di atas (tajuk yang amat menarik bukan?) seperti pengalaman saya, peguam sanggup tunggu pembayaran saya selepas disburst dari pihak bank (biasanya mengambil masa 3 ke 4 bulan) Kurang lagi modal yang aku kena keluarkan! Tapi kena keluarkan sedikit modal untuk pembayaran bagi pihak panel bank yang memberi pinjam, lebih kurang RM3k dan Jurunilai. (inilah yang dikatakan, memperolehi kekayaan dengan menggunakan duit orang lain!)

Selepas semuanya selesai, anda memperolehi Hartanah (tersedia untuk disewa, penyewa sedang menanti! jika bermasaalah mencari penyewa, contact aku.) dan baki duit selepas segala proses jual beli ini. Anda mempunyai harapan dari modal ini untuk mencari rumah lagi untuk dibeli! Bak kata saudara Azizi Ali dalam bukunya, 'Anda tidak akan menjadi jutawan dengan hanya mempunyai 1 rumah sahaja' (lebih kuranglah ayatnya...)

Unit Sri Angkasa yang terhad (rendah dari harga pasaran) untuk dijual!

Hubungi aku, Call/SMS 019-2010107 (Syahman)




1 comment:

Farid Adam said...

ada lagi ke rumah nih?