Wednesday, August 19, 2009

Positif Atau Negatif Cash Flow Dari Sewa Rumah?


Emm..macam ni lah rupa main entrance rumah sewa aku kat Seksyen 27 Shah Alam. Sekadar untuk berkongsi untuk blog post aku kali ni.. Tajuk kita pada hari ini...(macam cikgu pulak hehe!) "Positif Atau Negatif Cash Flow Dari Sewa Rumah?"
Semalam (18/08/2009) aku buat pembayaran maintainance bulan Ogos untuk rumah ni..boleh tahan gak.. lagi mahal harga rumah (terutamanya jenis Apartment) maka lagi mahallah yuran maintaincenya.. rumah ni adalah jenis Medium Kos.. Total maintainance bulanan adalah RM93.50...Jom kita kira adakah Positif atau Negatif Cash Flow dari rumah ini....
Sewa Rumah RM650.00 sebulan
Installment bank RM598.00 sebulan
Maintainance RM 93.50 sebulan
Total (RM 41.50 sebulan) Negatif!
Hehe...(gelak pulak) memang aku akui yang balace adalah negatif. Tahun ni adalah tahun negatif cash flow aku untuk rumah ni. Bila ekonomi global bermasaalah, penyewa sebelum ni berpindah. Pada hal, sewa bulanan sebelum ni adalah lebih sedikit iaitu RM700 (kira break even lah jugakkan) market sewaan kat apartment tempat tu menurun ke RM650.. Ni lah namanya perniagaan. Ada naik dan turunnya..Tapi takpelah..aku yakin tahun depan ekonomi akan kembali ok (agaknya kot!) boleh aku naikkan sewaan untuk Tenancy Agreement tahun depan nanti..
Diam tak diam..dah setahun aku 'jaga' rumah sewa yang ini. Lagi 4 tahun aku perlu bertahan.. Kenapa 4 tahun? Kepada yang terlibat dalam bidang ini, pasti dah boleh agak apa maksud yang ingin sampaikan... Wokey, bersambung untuk posting akan datang..dah magrib ni..Jom solat. Tak elok melewat-lewatkan...


9 comments:

ayip said...

ala bro...kasik fully furnish lar...(tak dekan sebelum nie)..so bile dah furnish..itu harga dari RM650...bleh up to RM900..hehehehehehe

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

betul bro..tapi modal takde lagi la..bagus gak idea tu..

www.tuanbri.com said...

ayip senang2x je boleh top up...
kira nak jv la tu...

bukan semua org berduit cam lu bro...
hehehe..

selamat menyambut bulan Ramadhan,

cdanhash said...

betul juga kata bro... adat perniagaan, ada untong ada rugi... ttp kalau negatif 1 tahun, positif 4 tahun... apa ada hal bro...

emm... 4 tahun lagi baru lepas 'locking period'

ayip said...

ala tuanbri....jgn lar marah...nie pandangan kawan ajer..

tak semestinya beli furnish bermodalkan yang hebat2...jgn ler beli set baru...

mungkin dengan 2nd used ker..touch up sket...produk tu bleh menarik..

ambo dulu kat PD ada 1 almari 10 thn punya...dah kopak sana..kopak sini...skali wa bagi 1 kali vurnis..dan 1 kali paku..kasik kukuh...itu sudah bleh guna wo....hehehehehe..

yg ponting..crk barang yang tahan...

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

for:-

TuanBri-
Betul2. Aku tak brape ber'ongkos' sikit tahun ni..prepare nak kawen. Aku ingat tahun depan nak cari rumah lelong sekitar Puchong..Nak JV..

cdanhash-
Ha ah..tahun ni tahun rugi aku. Tahun lepas dapat jgk break even.
Betul2! 4 tahun lagi nak lepas 'lockin-period' Apa pun tahun depan nak kasik up skt sewa.

ayip-
aku plan nak carik perabot terpakai jgk lah tahun depan lepas tamat agreement yang ini. blh up skt sewa..

PG said...

Salam Bro..
Memang mantap..

najahudin said...

bro.. ixora sewa biasa kt sjmc staf pn dah 850 beb.. apasal hang pi sewa 650 je

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

Alhamdulillah, skrg ni aku dah sewakan kan kat SJMC masuk Tahun ke 2. Betul kata orang 'lama', sabar itu satu pengorbanan :-) dah positif cash flow.