Tuesday, June 2, 2009

Rumah sewa kat sebelah rumah? Macam senang uruskan je..


Bunyi macam senang je nak uruskan kan.. ialah, hari2 kita boleh nampak rumah sewa tu (Biasanya keadaan macam ni kat kawasan tanah lot persendirian atau kat kampung2). Boleh tahu orang sewa tu ada kat rumah ke tak. Meter air boleh tegok bebila masa korang nak....
Berdasarkan pengalaman aku menguruskan rumah sewa yang jenis sebegini (rumah pusaka dari arwah mak dan abah aku) kita akan anggap mudah..dan akhirnya....memerangkap diri sendiri. Ialah, bila kita dah anggap penyewa seakan takut dengan Tuan Rumah. Kita dah terlepas pandang. At last, ada penyewa yang tak bayar sewa bulan tersebut cabut...
Atas kesedaran ini lah (bukan sebab sedar pun tapi bengang beb!), aku buat Agreement (dulu takde, ingat sebelah rumah kan senang). Tanda tangan, deposit sekuriti (ada gak orang tanya, apa ni? aku terangkan kat bawah*), deposit utiliti, salinan I/C. Hah, puas aku...sejak aku guna cara ini, sewa rumah tak pernah lewat. bil air dan api, clear je..cantek! Rumah kemas.. kalo ada nak buat renovation kecil, diaorang bgtau (contohnya, pindahkan kepala paip)...
*Deposit Sekuriti (DS)- Aku belajar ilmu ni dari Sifu Hartanah Azizi Ali (dalam buku 'Tuan Rumah Jutawan') Selalunya jumlahnya 2 bulan dari Sewaan Rumah (ada jugak sebulan- terpulang pada anda) dengan istilah 2 (DS) + 1 sewa bulan pertama. DS ini kena diterangkan sejelas2nya dalam agreement iaitu, akan dipulangkan apabila mereka ingin berpindah (sebagai cagaran kalo mereka cabut lari atau ada kerosakkan pada rumah atau kotor) sebarang kerosakan, kos pembaikan dan pembersihan, DS ini akan ditolak.
Kesimpulannya.. Rumah akan cantik, dijaga dan bersih disamping penyewa yang tak cabut lari sebab nak ambil DS...
Hmm..fikir2kan

2 comments:

ayip said...

nie umah kat mana nie...wowww...dasyat lar hang..1 tanah..2 pintu umah..

bagus wat TA..ada itam putih..lebih cantik..anda wat stampping...ada byk kelebihan pada TA...

selamat beramal..

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

Aku macam biasa aje. Rumah pusaka arwah mak dengan mak aku. Alhamdulillah, berkat pengorbanan mereka berdua dahulu..kongsi2 dengan adik beradik..