Friday, March 5, 2010

Pengalamanku Tentang Pengurusan Kewangan..

2 Perkara Yang Perlu Kita Belajar Dari Pengalaman Dalam Kehidupan:
1. Belajar dari pengalaman sendiri dan..
2. Belajar dari pengalaman orang lain

Betul tak?

Kesimpulannya, seharusnya kita belajar dari pengalaman sendiri dan orang lain. Hakikatnya, kita (hampir semua orang kot..) telah mengalami dari pengalaman sendiri dan melupakan tentang pengalaman orang lain (termasuk aku sendiri!) Bila kena batang idung sendiri baru tahu!
Mungkin sifat mahu mencuba (muda remaja memang macam ni kan..heheh) aku pernah terkena dengan pelaburan yang menipu, pernah terlibat dengan MLM (Multi Level Marketing) - yang ni bukan bidang aku, noktah! Sesetengah syarikat asyik tukar marketing plan! (nasihat aku, tinggal kan je syarikat macam ni!) Aku pernah tertipu dengan macam2 lagi yang melibatkan tentang wang!...sedih aku...

Akhirnya aku nekad. Aku menongkah arus.. Aku buat biz sendiri, aku buat pelaburan sendiri yang tidak langsung terlibat dengan syarikat-syarikat yang menjanjikan pulangan yang selalu mengaburi mata hati kita!

Aku dartarkan syarikat sendiri (EM ES Enterprise). Aku libatkan diri dengan pelaburan emas dan hartanah (setelah aku sedar dari blog sifu2 emas dan hartanah. Terima kasih tak terhingga!). Baru aku dapat rasakan kepuasan! Jatuh bangun bergantung pada diri sendiri..

Wang Anda, Anda Yang Tentukan...

2 comments:

Carrie-Ma said...

salam,

nice writing, simple n understandable. minta izin dilink ke blog saya.

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

Wslm,

Terima kasih. Tak jadi masalah..link lah blog saya.